Lyssetting ved portrettfotografering
Når dagene blir kortere og lyset forsvinner allerede tidlig på ettermiddagen, det er på tide å bruke eget lys eller teste å fotografere i studiomiljø. Mange kan tenke at fotografering med blitser og lyssetting er vanskelig, men når man bryter det ned og jobber rolig og metodisk så vil du fort oppdage hvilken kontroll du har over lyset. Et vanlig spørsmål er hvor skal man plassere blitsen? Svaret kan sammenlignes med en spørsmålet om hvor langt er egentlig et tau, da det avhenger av hva du ønsker å oppnå med ditt bilde og hvilken stil du ønsker på det. Vil du skape et mykt, kontrastrikt, hardt, mørkt eller lyst bilde?
La oss starte med det helt grunnleggende
Først og fremst skal du spørre deg om du skal legge til lys i et eksisterende miljø eller om det skal være et studioportrett? Det er forskjellige teknikker du bruker avhenging av hvilket miljø du velger å fotografere i; siden det er forskjell mellom å fotografere med blits i eksisterende lys og i studio. En annen faktor er hvor mange blitser, reflektorer eller lysssettings tilbehør du vil bruke. I starten er det lurt å holde det enkelt, spesielt om du er nybegynner med blitser og lysseting. Før du begynner å plassere ut blitser og lyssette er det lurt å begynne å analysere både dine og andres bilder for å finne ut hvilken lyssetting du liker.
Vi skal derfor se på noen eksempelbilder som viser effekten av forskjellige lyssettinger (plassering av lyskilder (blitser og lamper) og lysformere (softboks, paraply, snoot eller andre ting som former lyset og gir forskjellige skygger og karakter). Gjennom å studere og analysere lys kommer du selv å kunne identifisere det som tiltaler deg og så arbeide med å gjenskape dette på din måte.
Bildet er lyssatt med en snoot skrått til venstre på 2 m, den lille lyskilden på lang avstand gir et et hardt og kontrastrikt lys. Lyset begrenses av snootens form som gir en smal liten lysstråle, perfekt for å bare gi lys til ansiktet. Fotografert med Canon EOS 5D Mark IV, EF 70-200mm f/2,8 IS III USM, Elinchrom ELC Pro HD 500 og en Elinchrom Snoot.
Dette bildet er lyssatt med to stykker stripbokser plassert 20 cm fra modellen, de store lyskildene på nære avstand gir et myktlys med skygger med diffuse overganger og en spektakulær catchlight i øynene.. Fotografert med Canon EOS 5D Mark IV, Canon EF 70-200mm f/2,8 IS III USM, 2 x Profoto B2 Air TTL og 2 x Profoto RFi softbox 30 x 120 cm.
Hva slags utstyr trenger du for å fotografere portrett med blits?
Kamera
Du behøver et systemkamera eller kompakt systemkamera med blitssko og et objektiv som passer bra for portrett, en brennvidde mellom 50mm til 200 mm pleier å fungere godt. Utover dette er det kjekt med en reflektorskjerm for å lette opp skygger og en lysmåler for å få korrekt lys uten å måtte prøve seg frem. Vil du jobbe raskt og enkelt med din lyssetting bør du teste å fotografere direkte til datamaskinen via tethering.
Liten og portabelt med ekstern kamerablitsxt
Om du allerede har en ekstern kamerablits (F.eks Nissin Di700) som kan brukes trådløst, kan du bruke den med en en passende holdere oog paraply eller et kit med en softbox eller paraply. Fordelen med eksterne kamerablitser er at de er små og portable men desverre ikke like lyssterke som en studioblits. Det er lite vanskeligere å lyssette med en ekstern kamerablits da den savner innstillingslys.
Pålitelig og kraftfig lys med studioblits
Studioblitser er betraktlig sterkere og har en raskere ladetid samt innstillingslys. Innstillingslyset hjelper deg å se hvordan lyset vil falle, gjør det lettere for kameras autofokus og hjelper også til å holde nede størrelsen på modellens pupiller. Fotograferer du i studio pleier innstillingslyset ofte å brukes som eneste lysskilde i studio, for at ditt bilde ikke skal forurenses av lys fra lysrør, vinduer eller annen eksisterende belysning. Skal du kjøpe dine første blitser så bør du satse på et komplett kit med blitser, lysformere, blitssender og lysstativ.
Bruk lysformere for å styre og forme blitslyset
For at du skal kunne forme og kontrollere lyset behøver du en egnet lysformer, størrelse og form avhenger av din smak og hva du ønsker å oppnå samt hvor stort lokale du har tilgang til, om du behøver å plassere blitsene nærme eller langt unna.
En generell påstand er at store lyskilder (paraply og softbox) gir et mykere lys mens mindre lyskilder gir et betydelig hardere lys, dette avhenger ikke bare av størrelsen men også på avstanded du har mellom lysformeren og modellen. Dette er viktig å huske på når du plasserer din blits da en stor lysformer kan bli relativt liten om du plasser den langt unna modellen og omvendt.
Test din blits og dine lysformere på alle mulige måter
Det finnes ingen oppskrift for perfekt lysseting, det enkleste er å teste deg frem i fred og ro med enn venn for at du skal lære deg hvordan lyset og ditt utstyr fungerer. Test først å bruke en blits med en lysformer og en for hvert bilde du tar flytter du blitsen i en runding rundt modellen for å se hvordan blitsen posisjon påvirker lyset og hvordan skyggene faller i modellens ansikt. Du kommer raskt til å finne visse posisjoner som passer betydelig bedre enn andre. Test også å gjenta prosessen mens du justerer høyden/vinkelen for at du skal kunne se hvordan f.eks skyggene under nesen påvrikes og hvor catchlighten i øynene (lysrefleksjonen av lysformeren i øynene, glimtet i øyet) havner. Test også ut litt hvor du varierer avstanden til modellen for at du skal kunne se hvordan det påvirker resultatet. Det kan virke omstendig å teste å fotografere 3/4 "runder" men etter dette vet du hvor den beste plasseringen for din lysformer er og dette vet du til neste gang du skal fotografere.
Føler du at du vil eksperimentere finnes det også en programvare (finnes i en 30-dagers gratis prøveversjon), Set-a-light, som hjelper deg med din lyssetting der du kan teste forskjellige lysformere, avstand og vinkler på datamaskinen. Dette er hendig da du kan sitte og eksperimentere deg fram med dine lyssettinger på datamaskinen først å så gjøre det fysisk i studio.
Lyssetting med en blits i studio
For å fortsette med å finne lyset du liket fortsetter vi med vår bildeanalyse, for at du skal begynne å tenke på lyset. Under har vi to bilder av Clara, som er fotografert i studio og i et konferanse med eksisterende lys. Til denne fotograferingen har vi valgt en nøytral grå papirbakgrunnd og deretter er det klar for å begynne å lyssette. Jeg bestemte meg for å bruke en blits med en stor lysformer (Elinchrom Litemotive 120 cm) for å holde det enkelt, samt at jeg var nysgjerrig på denne lysformeren. Jeg testet å plassere blitsen (fra kameras perspektiv) skrått til høyre ca 1,5 m unna i ca 45 graders vinkel for at lyset skulle falle skrått nedover. Jeg testet først å rette den direkte mot Clara og tok et testbilde, med en gang så jeg at det ga litt for mye skygger i ansiktet for min smak. Jeg løste skyggeproblemet ved å vinkle bort blitsen litt fra Clara som gjør at hun havner akkurat i utkanten av lysfeltet og skyggene blir mer diffuse (kalles også for fethering). Når lyset er klart var det på tide å fotografere.
Jeg brukte en stor lysformer på relativt kort avstand og at lyset er plassert skrått forifra i sidevinkel noe som skapte myke skygger. Hadde jeg ville ha lysere skygger kunne jeg lettet de opp med en reflektorskjerm på venstre side eller benyttet meg av en ekstra blits. Du ser refleksjonen av lysformeren i Claras øyne (catchlight) noe som gir ekstra glimt og livlige øyne. Fotografert med Fujifilm GFX 50 S, Fujifilm GF 63mm f/2.8 R WR, Elinchrom ELC Pro 500 og Elinchrom Litemotiv 120cm.
Lyssetting med blits i et konferanserom med eksisterende lys
Når fotograferer med blits skal du starte med bakgrunnen og arbeide deg fremover med lyset, en blits om gangen. Denne gangen måtte jeg ta hensyn til at det fantes eksisterende lys i lokalet, som jeg ønsket å beholde i mitt bilde, for at det ofte gir en stemningsfull følelse og da må jeg tilpasse mine kamerainnstillinger etter dette. Jeg måte øke ISO-innstillingen og benytte meg av en stor blender (f/2.8) for å få med det eksisterende lyset for at bakgrunnen skal bli passe lys. Nå som bakgrunnen er ferdig skal vi begynne å lyssette vår modell.
Selv i denne lyssettingen valgte jeg å benytte en studioblits med en smal stripbox (Elinchrom Softbox Rotalux 35 x 90 cm) siden jeg kunne plassere den nærme Clara, uten at den ble med i bildet. Ser du ekstra nøye etter i øynene kan du se stripboxen og nok et lyspunkt, som er en refleksjon av de lyse bordet hun sitter ved (fungerer som en reflektor). Jag testet å plassere den i ca 45 graders vinkel fra henne, selv denne gangen vinklet jeg bort stripboen litt fra Clara så den nesten ikke treffer henne. Jeg testet meg frem til både jeg og Clara var fornøyde med lyset, så begynte vi å fotografere.
Etter noen bilder så vi igjennom resultatet og jeg følte at jeg ville ha noe mer i bildet, noe som skapet litt mer atmosfære, jeg tok en sjanse ved å klippe et hull i plasskopp og fotograferte igjennom den for å skape det som ser lyssky eller flare i bildet, takket være at blitsen også traff koppen og den store blenderen (f/2.8) skapte koppens kanter en herlig effekt.
Fotografert med Fujifilm GFX 50 S, Fujifilm GF 63mm f/2.8 R WR og Elinchrom ELC Pro HD 500 med en Elinchrom Softbox Rotalux 35 x 90 cm vinklet horisontalt for å komme nærme modellen.
Noen avsluttende raske tips
- Analyser dine og andres bilder, se på lyset og skyggene
- Arbeid med en blits/lyskilde av gangen
- Begynn å lyssette bakifra om du bruker fler blitser
- Bruk innstillingslyset, se på modellen og ta testbilder
- Bruk gjerne tethering og lysmåler for å få korrekt resultat
- Test først på noen du kjenner så du kan teste i fred og ro
I disse to lyssettingene har vi gått igjennom er altså grunntipset å holde enkelt i begynnelsen og ikke gjøre det for vanskelig, når du blir tryggere kan du begynne å eksperimentere med din lyssetting. Det viktigste er at du begynner å analysere lys i andres og dine egne bilder for at du selv skal kunne gjenskape det lyset du vil ha. Ser du på mine bilder kan du nå enkelt se mitt lyssettingsmønster, store lysformere som er plassert skrått forifra, relativt nærme og litt vinklet bort fra modellen. Til slutt, glem ikke det viktigste som kan virke åpenbart men alikevel mange glemmer, det er å igjen se på modellen når du plasserer lyset, ta testbilder og vurder de, det er da du skaper ditt beste lys og det utifra hvis du mener og ser, ikke hva noen har sagt om hvor du skal plassere blitsene. Lykke til med å finne ditt perfekte portrett lys!
Daniel Johansson
22.01.2019
Del