Reklamasjon og reparasjon
Startsiden / Kundeservice / Reklamasjon og reparasjon
Her kan du lese mer om garantier og hvordan du går frem dersom du behøver å reklamere eller reparere et produkt du har kjøpt hos oss. Du finner også kontaktinformasjon for de vanligste produsentene. |
Godt å vite
Når du har gjort et kjøp hos oss og mottatt produktet, er det viktig at du forsikrer deg om at det fungerer som det skal.
Hvis du finner ut at det er noe galt med produktet du har kjøpt fra oss, anbefaler vi at du kontakter produsentens support direkte for å få hjelp så raskt som mulig. Her finner du kontaktinformasjon til de vanligste produsentene.
Det er viktig at du sikkerhetskopierer materialet ditt før du sender inn produktet. Scandinavian Photo er ikke ansvarlig for tap av personlige data eller lagret informasjon som programvare, bilder, dokumenter, kontaktdetaljer eller lignende. All lagret informasjon på produktet kan bli slettet som en del av feilsøkingen.
Garanti
Garantien som gjelder for et produkt, bestemmes av produsenten av produktet. Vi i SP gir ingen ytterligere garantier utover produsentens spesifiserte garantibetingelser. Garantiperioden finner du på produktsiden for hvert produkt. Opprett serviecesak online.
Reklamere på ditt produkt
Reklamasjonsretten er to år for deg som handler som privatperson. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år, og to år for deg som handler som bedriftskunde. Det gir deg rett til å sende inn klager angående produkter du har kjøpt fra SP.
For at en reklamasjon skal bli godkjent, må produktet være en original defekt. Dette betyr at feilen må ha eksistert allerede på leveringstidspunktet, og at det ikke er du som kunde som har forårsaket feilen, for eksempel ved å bruke produktet på feil måte.
Noen produkter har kortere holdbarhet og kan påvirke vurderingen av om det er en original defekt eller ikke, for eksempel produkter som blekkpatroner og batterier.
Slik fungerer reklamasjoner hos SP
Hvis du vil reklamere på produktet ditt, må du kontakte vår kundeservice innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget en feil. Send e-post til info@scandinavianphoto.no med kvitteringen, informasjon om feilen og eventuelle bilder av produktet i originalemballasjen. Du kan også ta med produktet og kvitteringen din til en av butikkene våre, så hjelper vi deg på stedet.
En reklamasjon hos oss tar vanligvis ca 4-6 uker.
Send produktet ditt til oss
Når du har kontaktet vår kundeservice, vil du motta instruksjoner om hvordan du sender produktet du vil klage på. Du vil da motta en følgeseddel og et saksnummer, og deretter må du sende produktet ditt eller returnere det til en av våre butikker innen 14 dager. Vi tar ikke imot pakker i posten uten at du har vært i kontakt med oss.
Det er viktig at du pakker produktet nøye før du sender det til oss. Bruk en ytteremballasje og støtabsorberende emballasjemateriale inni. Du kan ikke feste en fraktetikett eller farget tape på produktets originalemballasje. Det er ditt ansvar at pakken tåler støt, vibrasjoner og trykk, slik at produktet ikke blir skadet under frakt.
Hvis du sender produktet ditt i en gyldig garanti- eller reklamasjonssak, kommer ingen fraktkostnader i tillegg.
Dette skjer videre
Når vi har mottatt produktet ditt, videresender vi det til produsentens autoriserte verksted for gjennomgang. Hvis reklamasjonen blir godkjent av produsenten, vil vi hjelpe deg i henhold til regler i forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven ved først og fremst å reparere produktet.
Hvis vi eller produsenten oppdager at mangelen ikke faller inn under reklamasjonsretten, vil det bli lagt til et administrasjonsgebyr på 750 kroner og eventuelle kostnadsoverslag for reparasjon. Når mer enn to år har gått fra mottaksdatoen når du handler som privatperson, er det du som er ansvarlig for å bevise at produktet har en original feil som faller inn under reklamasjonsretten. Når du handler som bedriftskunde, er du ansvarlig for dette umiddelbart etter at du har mottatt produktet.
Dine rettigheter
Du som privatperson har alltid rett til å henvende deg direkte til SP for å få hjelp med din reklamasjon. På Forbrukerklagenemndas hjemmeside kan du lese mer om dine rettigheter. Du har også muligheten til å henvende deg via EUs nettbaserte plattform.
Som bedriftskunde må du søke en alminnelig domstol ved tvist med Oslo tingrett som første instans.
Bestill reparasjon
Vi kan også hjelpe deg dersom du ønsker å reparere et produkt som ikke dekkes av garantien eller klageretten. Det betyr at det ikke gjelder en original feil eller at det har gått mer enn fem år siden kjøpet.
SP kan fungere som mellommann og sende ditt produkt til inspeksjon og eventuell handling hos produsentens autoriserte verksted.
Slik fungerer reparasjoner hos SP
Hvis du ønsker å reparere produktet ditt, må du kontakte vår kundeservice. Send en e-post til info@scandinavianphoto.no med din kvittering og informasjon om feilen. Du kan også ta med produktet og kvitteringen til en av våre butikker, så hjelper vi deg på stedet.
Merk at dette kan ta lengre tid enn å kontakte produsenten direkte. En reparasjonssak hos oss tar vanligvis ca 4-6 uker.
Send ditt produkt til oss
Når du har kontaktet vår kundeservice, vil du motta instruksjoner om hvordan du sender produktet du ønsker å gjøre krav på. Du vil da motta en følgeseddel og et saksnummer, og deretter må du sende produktet ditt eller returnere det til en av våre butikker innen 14 dager. Du som kunde står selv for fraktkostnadene. Vi tar ikke imot pakker i posten uten at du har vært i kontakt med oss.
Det er viktig at du pakker produktet nøye før du sender det til oss. Bruk en ytre emballasje og støtdempende emballasje inni. Du må ikke feste en følgeseddel eller farget tape på produktets originalemballasje. Det er ditt ansvar at pakken tåler støt, vibrasjoner og trykk, slik at produktet ikke blir skadet under frakt.
Dette skjer videre
Når vi har mottatt produktet ditt, sender vi det videre til produsentens autoriserte verksted for vurdering. Du vil da motta et kostnadsoverslag på e-post for reparasjon av produktet ditt, som du enten kan avvise eller godkjenne.
Hvis du godkjenner kostnadsoverslaget
Hvis du godkjenner kostnadsoverslaget, starter reparasjonen. Når reparasjonen er fullført og tilbake hos oss, sender vi deg en lenke på e-post eller SMS hvor du kan velge betalingsalternativ innen 24 timer fra mottatt lenke. Vi returnerer produktet til deg når du har informert oss om ditt valg og betaling er mottatt hos oss.
Hvis du avslår kostnadsoverslaget
Hvis du avslår kostnadsoverslaget, sender vi produktet tilbake til deg i samme stand som vi mottok det. Vi tar et gebyr på 750 kroner som tilsvarer våre kostnader for håndtering og frakt.
Hva skjer hvis produktet viser den samme feilen igjen etter en reparasjon?
Verkstedet sjekker alltid at produktet fungerer som det skal før det sendes tilbake. Du har tre måneders garanti på et produkt som er sendt inn til reparasjon hos oss. Det betyr at vi undersøker produktet på nytt dersom du oppdager nøyaktig samme feil som før og kontakter oss innen disse tre månedene.
Kontaktinformasjon til de vanligste produsentene
Ved å kontakte produktets produsent får du raskt hjelp. Her finner du informasjon og kontaktdetaljer for produsentene av våre vanligste merker. Vi vil gjøre deg oppmerksom på at supporten kan være på engelsk hos enkelte produsenter, og at noen kun tilbyr support via e-post og nettside.
Apple
Asus
BenQ
Blackmagic Design
Canon
DJI
Eizo
Epson
Fujifilm
GoPro
Jupio
LaCie
Nikon
Panasonic
Sigma
Sony