Angrerett og åpent kjøp
Startsiden / Kundservice / Angrerett og åpent kjøp
Her kan du lese mer om angrerett og åpent kjøp, og hvordan du går frem dersom du ønsker å foreta en retur. Du finner også informasjon om verdireduksjon og tilbakebetaling. |
Godt å vite
I tillegg til den lovfestede angreretten på 14 dager for privatpersoner, gir vi alle kunder ytterligere 16 dager åpent kjøp. Dette betyr at du har totalt 30 dager på deg til å returnere kjøpet med mindre annet er avtalt – både på nett, via telefon og i butikk, uavhengig av om du handler som privatperson eller bedriftskunde.
Angrerett
Som privatperson har du i henhold til angrerettloven under visse betingelser rett til å angre kjøpet innen 14 dager fra den dagen du mottok produktet. Du har rett til å undersøke produktet for å se hvilke egenskaper og funksjoner det har, men ved retur må produktet være komplett og i uendret stand. Hvis du ikke er forsiktig og bruker eller håndterer produktet på en måte som ikke er nødvendig for å undersøke det, kan det hende du må refundere oss for verdireduksjonen på produktet.
Åpent kjøp
Åpent kjøp betyr at vi at SP har valgt å gi alle våre kunder, både du som privatperson og bedriftskunde, rett til å angre kjøpet innen 30 dager etter at du har mottatt produktet. Ved retur må produktet være komplett og i uendret stand.
For bedriftskunder gjør vi et fradrag for verditap hvis originalemballasjen til produktet er ødelagt.
Slik fungerer returer hos SP
Hvis du vil returnere produktet ditt, må du registrere en retursak på nett. Du kan også ta med produktet og kvitteringen din til en av butikkene våre, så hjelper vi deg på stedet. Returbehandling som følger gjelder også for henteordre som er bestilt med utlevering i vår butikk.
Send produktet ditt til oss
Når du har registrert retursaken din, vil du motta instruksjoner om hvordan du sender produktet du ønsker å returnere. Du vil motta en følgeseddel og et saksnummer, deretter må du sende produktet ditt eller returnere det til en av våre butikker innen 14 dager. Vi tar ikke imot pakker i posten uten at du har vært i kontakt med oss.
Det er viktig at du pakker produktet nøye før du sender det til oss. Bruk en ytteremballasje og støtabsorberende emballasjemateriale inni. Du kan ikke feste en fraktetikett eller farget tape på produktets originalemballasje. Det er ditt ansvar at pakken tåler støt, vibrasjoner og trykk, slik at produktet ikke blir skadet under frakt.
Fraktkostnaden for en retur er minst 79 kroner. Når du registrerer returen din, vil du motta informasjon om kostnadene som gjelder for deg. Uavhentede bestillinger belastes et gebyr på minimum 295 kroner.
Retur av henteordre
Dersom du har bestilt varer med utlevering i vår butikk og ombestemmer deg, kan du registrere en retur via vårt onlineskjema innen hentefristen går ut. Når fristen går ut vil pakken sendes tilbake til vårt hovedlager og behandles på samme måte som om du sender inn pakken til oss.
Det vil tilkomme et håndteringstillegg på 79 kroner for henteordre som returneres via distanse. Henteordre med utlevering i vår butikk som ikke avhentes og hvor retursak ikke registreres innen fristen håndteres som ordinære uavhentede bestillinger og belastes det ordinære gebyret på minimum 295 kroner.
Produkter uten angrerett og åpent kjøp
Noen produkter er ekskludert fra angreretten og det åpne kjøpet. Dette gjelder produkter med forseglet lyd- eller videoopptak eller et forseglet dataprogram, der du som kunde har brutt originalemballasjen. Dette gjelder også produkter med en forsegling som av helsemessige eller hygieniske årsaker ikke er egnet for retur i tilfelle ødelagt originalemballasje, for eksempel øretelefoner/ørepropper.
Unntaket fra åpent kjøp gjelder også når du har brutt originalemballasjen til gavekort, produkter med lagringsenheter som harddisker, minnekort, datamaskiner og mobiltelefoner, samt forbruksvarer som blekkpatroner, batterier, fotopapir, utvikling, rengjøring. Dette gjelder også produkter med abonnementer og digitale lisenser.
For deg som bedriftskunde gjelder ikke åpent kjøp når du har kjøpt et produkt utenfor vårt vanlige sortiment, som vi har bestilt fra leverandør til deg.
Hva betyr fullstendig og uendret tilstand?
For at en retur skal bli godkjent, må produktet være komplett og i uendret stand.
Det faktum at et produkt er komplett betyr at alt som fulgte med leveransen, skal følge med. Produktets originalemballasje er en del av produktet og er vanligvis spesiallaget, og må derfor inkluderes i returen. Du må også inkludere alt tilbehør som vesker, ståltråder, gummibånd og andre ting som fulgte med produktets originalemballasje.
Det faktum at et produkt er i uendret stand betyr at det er uskadd og at du har håndtert både produktet, originalemballasjen og tilbehøret nøye. Du må heller ikke ha brukt produktet mer enn nødvendig for å finne ut egenskapene og funksjonene.
Eventuell verdireduksjon
For deg som privatperson
Når du vil returnere et produkt og utøve angreretten eller åpent kjøp, vil vi sjekke tilstanden til produktet før du refunderes. Hvis vi merker at produktet ikke er komplett og ikke i uendret stand, har vi rett til å foreta et verdireduksjonsfradrag. Fradragsbeløpet bestemmes ved å sammenligne verdien av produktet på returtidspunktet med den opprinnelige verdien.
For deg bedriftskunde
Når du vil returnere et produkt og benytte deg av åpent kjøp, kreves det at produktet er i ny stand og at produktets originalemballasje er ubrutt, for at du skal få full refusjon. Hvis originalemballasjen til produktet er ødelagt, foretar vi et verdireduksjonsfradrag. Fradragsbeløpet bestemmes ved å sammenligne verdien av produktet på returtidspunktet med den opprinnelige verdien.
Tilbakebetaling
Hvis du har foretatt en retur, vil vi refundere deg innen 14 dager fra den dagen du varslet oss om at du ønsker å kansellere kjøpet. Vi vil imidlertid ikke refundere før vi har mottatt produktet tilbake og sjekket det.
Du vil motta refusjonen din ved å bruke den samme betalingsmetoden du valgte på kjøpstidspunktet, med mindre vi avtaler noe annet. Hvis du valgte faktura og allerede har betalt den, vil du motta tilbakebetaling til kontoen din.
Kostnaden for returforsendelsen og eventuelt verdireduksjonsfradrag vil bli trukket fra refusjonen. Hvis du valgte faktura, men ikke har betalt den ennå, legges kostnaden for returforsendelsen og eventuelt verdireduksjonsfradrag til den samme fakturaen.